24 лютого 2022

Чому стан надзвичайний, а не воєнний

Вчора керівництво Росії (а точніше, особисто Путін) вирішило нарешті юридично зафіксувати своє вторгнення в Україну і присутність своїх окупаційних військ на Донбасі. Найшвидше серед українського політикуму і найбільш правильно відреагувала, як це завжди і буває, «Батьківщина». Юлія Тимошенко з трибуни Верховної Ради, посилаючись на відповідні документи: закони, міжнародні угоди та регламент ООН, — внесла конкретні пропозиції щодо дій у ситуації, що склалася. У її виступі виділяються чотири принципові пропозиції: встановити необмежене фінансування Міністерства оборони (так званий „відкритий рядок“), запровадити воєнний стан у Луганській та Донецькій областях, звернутися до Ради безпеки ООН про проведення виїзного засідання в Україні (це прямо передбачено їхнім регламентом) та, нарешті, здійснити міжнародний позов щодо збитків від російської агресії.

Сьогодні з усіх цих пропозицій вже реалізована перша: ВР прийняла відповідний закон, поданий Тимошенко (і журналамери, як водиться, навіть не змогли його правильно зрозуміти: белькочуть щось про збільшення фінансування і цифру називають). В усьому ж іншому справжній правитель України Єрмак вирішив перехопити ініціативу на себе. Зібрав Радбез, на якому було запропоновано ввести... надзвичайний стан. Не воєнний, а надзвичайний. І не в тих областях, де йде вторгнення, або очікується, — а в усіх інших. Де нічого не відбувається і не очікується. Бий своїх, щоб чужі боялися. Так і пояснили: у всіх областях, крім Луганської та Донецької, бо там, бачте, вже і так є якийсь стан (який вони навіть назвати власною назвою не можуть).

Воля Єрмака була зафіксована рішенням РНБО, далі указом президента (у нас поки є ще такий) і спрямована до ВР. Бо тільки Верховна Рада затверджує законом введення надзвичайного або воєнного стану. На жаль, депутати піддалися і за цей маразм проголосували. Проголосували за те, щоб

ввести на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва надзвичайний стан з 00 годин 00 хвилин 24 лютого строком на 30 діб.
Скажіть на милість, а навіщо будь-який особливий стан вводити в Закарпатській області? Де Росія, а де Закарпаття? А у Львівській, Івано-франківській, Тернопільській, Хмельницькій, Вінницькій, Кіровоградській, Черкаській, Дніпропетровській, Полтавській областях? У внутрішніх областях, які не біля кордону, не біля Росії та її сателітів? Що за маячня взагалі діється?

І найголовніше: а до чого тут взагалі надзвичайний стан? Чому не воєнний? Направді, все дуже просто © Саакашвілі.

Відкриваємо обидва закони: «Про правовий режим надзвичайного стану» та «Про правовий режим воєнного стану», читаємо, порівнюємо і бачимо наступне:

По-перше, не існує жодних правових підстав для введення надзвичайного стану. Бо в законі абсолютно чітко перелічено випадки, в яких надзвичайний стан може вводитися. І навіть двічі перелічено, як для особливо „обдарованих“: у першій статті закону через кому і у четвертій статті по пунктах. І написано там:

Надзвичайний стан може бути введений в разі: 1) виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій, панзоотій тощо), що створюють загрозу життю і здоров’ю значних верств населення; 2) здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об’єктів життєзабезпечення; 3) виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів, блокування або захоплення окремих особливо важливих об’єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування; 4) виникнення масових безпорядків, що супроводжуються насильством над громадянами, обмежують їх права і свободи; 5) спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства; 6) масового переходу державного кордону з території суміжних держав; 7) необхідності відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади.
Дії Росії під жоден із перелічених пунктів не підпадають. Це не техногенна катастрофа, не стихійне лихо, не теракт, не заворушення чи конфлікт всередині країни, не переворот і не наплив мігрантів. Це — вторгнення військових. Про нього тут не сказано ні слова. Тому ще раз: жодних правових підстав для введення саме надзвичайного стану немає.

По-друге, випадок вторгнення прямо передбачений в іншому законі — про воєнний стан. І ось там якраз написано в першій же статті:

Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності
Таким чином, є не просто всі правові підстави ввести зараз у деяких прикордонних областях України воєнний стан — держава зобов'язана це зробити, оскільки є і збройна агресія, і загроза подальшого нападу, і небезпека для державної незалежності України та її територіальної цілісності. Чому ж Єрмак (про неповноспроможного Зєлю говорити несерйозно) зажадав вводити саме надзвичайний стан?

А тому, що при цих двох станах дуже сильно різниться система керування країною. За воєнного стану рішення готують і приймають значною мірою військові. На рівні країни — військове командування, до якого входять «Головнокомандувач Збройних Сил України, Командувач об’єднаних сил Збройних Сил України, командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з’єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань» (стаття 3). На місцевому рівні — військові адміністрації, які можуть заміняти собою будь-які місцеві органи влади (стаття 4). А ось за надзвичаного стану військові взагалі практично не задіюються, зате керують всім силовики. МВС і СБУ. Які хоча й називаються в законі теж «військовою адміністрацією», але, при конкретизації (у статті 10) виявляється, що насправді це — «Головний орган військового управління Національної гвардії України; Служба безпеки України; Військова служба правопорядку у Збройних Силах України.»

Армію Єрмак не контролює. Для них він і юридично, і психологічно — цивільне ніщо, завхоз ОПи. І хоча він і розігнав попереднє керівництво Міноборони та поставив нове лояльне до себе — всіх цих рєзнікових і буданових, — армія залишається занадто складною і закритою структурою, щоб нею міг керувати якийсь пройдисвіт „збоку“. А от МВС і СБУ — це зовсім інша справа. Вони у Єрмака в кишені повністю. І виконують всі його забаганки. Тому питання: воєнний чи надзвичайний стан — це питання влади для Єрмака, питання, буде він у критичні моменти керувати країною, смикаючи маріонетку за ниточки, чи ні.

Залишається зрозуміти, на біса вводити цей стан в усій країні, тобто, в купі місць, де він не просто не потрібен, але й виглядає по-ідіотському? Тут вже напевне ніхто не знає, крім самого Єрмака. Але є два очевидні припущення.

Перше. Єрмак хоче потренуватися скасовувати вибори. Адже правити він може лише при клоуні та від його імені. А на наступних виборах все це може закінчитися. Зате, якщо вибори не допустити, ввівши надзвичайний стан... А потім його продовжувати... А надзвичайний стан, як і воєнний, якраз і передбачає скасування виборів і заборону на зміну будь-яких вищих органів влади. (До речі, Пєтя вже намагався в кінці 2018 року таке утнути під приводом нападу в Керченській протоці; тоді Верховна Рада проявила здоровий глузд і не дозволила йому це зробити. Але то була ВР, де у Пєті не було кишенькової більшості — а у Єрмака вона є).

Друге. Надзвичайний стан, як і воєнний, надає керівництву країни і військовим адміністраціям право забороняти масові заходи. Доки діє надзвичайний стан, ніякі ФОПи протестувати не матимуть права. І ніхто взагалі. Дуже вигідно.

З «отаким переворотом» 1 грудня у Єрмака не дуже вийшло потренуватися захоплювати владу. Значить, буде тренуватися зараз. І це дуже тривожний дзвіночок.

Варіант допису у блозі сайту

Немає коментарів:

Дописати коментар

Україна стає україномовною

У 1999 році, передостанньому році XX століття, на збіговиську тогорічних випускників НАОМА затіяли ми з Антоном Якутовичем (здається, останн...